söndag 9 mars 2014

Hallongrottor...

Hallongrottor är klart en av mina fem favorit-småkakor, men det är sällan jag bakar dom själv. Tycker liksom inte att jag får till de så som jag vill. Såg i alla fall ett recept förra veckan hos Kryddburken som såg så smarrigt ut :) Tänkte varför inte ge det en chans till. Grymt goda blev de!! Fick däremot inte ut så många som receptet sa och de blev inte så där stora som jag trodde. Något knas måste jag ha gjort på vägen men de var i alla fall supergoda och det är väl det som räknas så sak samma :) De här lär jag baka snart igen!



Hallongrottor
ca 30 st

Det här behöver du :
200 gram smör
5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Såhär gör du:
Använd matberedare eller rör ihop degen för hand. Fördela det kalla smöret i skivor med mjölet. Tillsätt resten av ingredienserna och nyp ihop till en fast deg. Låt den vila i kylskåp ca 30-45 min. Ta sedan ut 30 lika stora bitar. Rulla varje till en boll och tryck ut i formar, papper, silikon eller aluminium. Gör ett hål i mitten och fyll med hallonsylt. Grädda i 175 grader ca 10-15 min.

Inga kommentarer: