söndag 4 november 2012

Återbesök...

I fredags var jag som sagt på första återbesöket efter operationen till doktor Rut. Allting såg jättefint ut tyckte hon, inga infektioner utan örat läker som det ska. Hon plockade bort all förpackning som låg i örat och även skyddet för trumhinnan. Ett bra tag höll hon på och plockade ut kompress efter kompress. Kan ju säga att för ett sådant litet utrymme som örat så fick det plats med en hel del, ett tag tänkte jag att det tar aldrig slut. Trots att allt nu är utplockat ur örat är hörseln inte bättre än innan, utan det känns fortfarande som att det sitter något i vägen. Typ som när man får en öroninflammation och hörseln sakta sakta försvinner. Pulsen sitter också fortfarande i och dunkar på sekund för sekund, vissa stunder svagare och andra gånger låter det som en orkester i huvudet. Men det ger väl med sig med tiden. Hörseln visste hon inte om den skulle bli något bättre än den jag hade innan operationen men det får vi se på hörseltestet som ska göras om någon månad. Jag hoppas dock verkligen att hörselnedsättningen som jag har nu beror på att allt inte har läkt klart än för som det är ju är det ju på hörapparatsnivå. Glömde ju helt att fråga detta. Får komma ihåg det tills nästa återbesök.

Annars hade operationen gått väldigt bra tyckte hon. Hon hade sluppit att ta bort benet bakom örat utan hon hade kunnat fixa allt ändå. Mitt kolesteatom hade varit ganska så fullt så hon tyckte att det var bra att operationen hade genomförst just nu. Frågade om det kunde uppstå ett nytt kolesteatom eller om allt nu var över, men tyvärr finns det inga garantier för detta. Det som jag däremot måste sluta med är att sniffa in trumhinnan eftersom det är genom sniffningarna som fickorna bildas. Så de senaste dagarna har jag verkligen försökt men det är katten inte lätt att sluta med en vana som jag haft i nästan hela mitt liv. Det går liksom på automatik, det slår lock och jag sniffar in. Det är inte förrens precis när jag sniffat in som jag kommer på mig själv, jäklar jag får ju inte göra så! Men det är bara att fortsätta och jag blir ju mer och mer medveten så förhoppningsvis så ska jag väl lära mig att inte sniffa :)

Inga kommentarer: